Sambal bai?

Het is net als een salade zonder dressing, een patatje zonder mayo of een bitterbal zonder mosterd; vocale muziek zonder zangtechniek! Als je al het repertoire van je koor of vocal group maar op één manier zingt, hoe mooi ook, wordt het op den duur een beetje saai. Daarom maak ik erg veel gebruik van zangtechnische aspecten om het klankpalet van mijn groepen te vergroten. Want hoe leuk is het, voor zowel zanger als voor publiek, om verrast te worden door de klank van een vocale groep?

In de lichte vocale muziek zijn er veel verschillende zangtechnieken die je als dirigent of vocal coach kunt gebruiken om je zangers te laten stralen. Zelf gebruik ik veel EVTS (Estille Voice Training System). Ik heb hierin een uitgebreide cursus gevolgd en heb in de laatste jaren ondervonden dat het een goudmijn is. Daarnaast werk ik ook regelmatig met termen uit CVT (Complete Vocal Technique van Cathrine Sadolin). Als dirigent of vocal coach moet je eerst een klankideaal hebben dat past bij het gekozen lied. Soms kan het mooi zijn om wat extra (valse) lucht te gebruiken tijdens het zingen, of om de klank licht en dun te maken. Bij ander repertoire kies ik soms voor een laag strottenhoofd, die zorgt voor een donkere en volle klank, of juist voor twang. Twang zorgt voor extra scherpte in de klank en geeft veel volume. Een waardevol sausje, variërend van een beetje twang op de leadpartij voor een beetje pit tot zoveel mogelijk als we trompet accenten willen nabootsen met onze stem.

Om ervoor te zorgen dat mijn zangers deze technieken zo goed mogelijk beheersen, besteed ik er altijd aandacht aan bij het inzingen. Ik combineer op die manier het opwarmen van de stem met de zangtechnische training. Kijk eens op http://completevocalinstitute.com/ of op http://www.estillvoice.com/ voor meer info en ervaar het zelf! Want een lekker sausje willen we toch allemaal?!

Leave a Comment

0